Herkese uzun bir aradan sonra merhaba!
Yeni yazımda sizlere bir psikolojik gerilim oyunu olan Heavy Rain'den bahsetmek istiyorum. Oyunun içeriğini ve oynanışını açıkladıktan sonra psikolojinin dehlizlerinde kaybolacağız, sıkı tutunun.
Heyavy Rain, 2010 yılında piyasaya sürülen, David Cage tarafından 2000 sayfalık bir senaryo ile geliştirilen interaktif bir oyun. Oyunda Ethan Mars, oğlu Jason'ın onuncu yaş gününden birkaç gün sonra eşi ve iki oğlu alışveriş merkezine giderler ve Jason kaybolur. Uzun bir arayıştan sonra Jason'ı bulan Ethan, Jason'a araba çarpmak üzere olduğunu fark eder ve kurtarmak için yola atlar ve oğlunu tutar. Kazanın ardından Ethan'ın çabasına rağmen Jason hayatını kaybeder ve Ethan altı ay komada kalır. Komanın ardından uyanan Ethan kendini suçlu hissedip eşi Grace ile boşanır. Bu süreçte travmanın etkisi ile zor günler yaşayan Ethan, zaman zaman baygınlıklar geçirmektedir. Bu baygınlıkların birinde diğer oğlu olan Shaun ile parkta oyun oynamaktadırlar. Ethan baygınlığının ardından uyandıktan sonra elinde bir origami figürü ile sokağın ortasında kendini bulur. Shaun ortada yoktur. Ardından Ethan oğlunun, çocukları kaçırarak, yağmur suyunda boğması ve ardından yanına bir orkide ve origami figürü bırakması ile bilinen "Origami Katili" tarafından kaçırıldığını öğrenir. Esas oyun burada başlar.
Oyunda dört karakteri üçüncü kişi bakış açısından oynanıyor. Her birin hikayesinde belirli noktalarda seçimler yapması gerekiyor ve bu seçimleri siz yapıyorsunuz. Her seçimin bir sonucu ve hikayeye bir etkisi var. İşler de bu noktada karışıyor zaten...
Bazen son derece basit seçimler yaparken bazense hayati seçimler yapmak zorunda kalıyor, ahlaki değerlerinizi sorguluyor, seçim tuşuna bastığınız anda sonucunu görünce pişman olup "tüh ya onu yapmayacaktım" işte gibi tepkiler verebiliyorsunuz. Oyun süresince Origami Katili'ni bulmaya çalışırken yapılan seçimler ve değişen hikayeler doğrultusunda karakterlerin de iç dünyalarına girme şansı yakalayabiliyorsunuz.
Hayat Simülasyonu
Oyunda karakterler yaptıkları her seçimin sorumluluğunu alarak sonuçlarını da sindirebilmek zorunda; yani siz :) Söz konusu olan bir çocuğun hayatı olduğu ve kısıtılı bir zaman olduğu için de bu durum çok daha dramatik bir boyutta yaşanıyor. Oyun süresince bazen duygusal bazen de mantık yanınızın hareketlendiği anlar oluyor. Bunların içinde de "en doğrusunu" yapmaya çalışıyorsunuz. Hmm bir yerden tanıdık geldi mi? Evet aynen öyle; hayatın ta kendisi bu!
Travma Sonrası Stres Bozukluğu ve Seçimlerimiz
Karakterlerden bazılarının yaşadıkları travma sonucu mücadele ettikleri travma sonrası stres bozukluğunun etkilerini oyun boyunca görmemiz mümkün. Seçim yaparken, düşünürken ve aksiyon alırken yaşanmış travmaların etkisiyle nasıl değişimlendiğine şahit olabiliyoruz. Bunlardan bazıları yaşadıkları flash-backler, kabuslar, kaçıngan tavırlar, ve ani öfke patlamaları, dissosiasyon (ayrılma, kopma, dağılma).
Saplantılar
Oyun, saplantılı bir Origami Katili etrafında şekillendiği için saplantıdan bahsetmezsem olmaz... Saplantı Origami Katili ve benzeri seri katiller için önemli bir özelliktir. Belli bir düşünceyle, arzuyla ısrarla meşgul olmak manasına gelmektedir. Bizim katilin saplantısı ile son derece özenle hazırladığı cinayet planını bir orkide ve origami ile taçlandırarak kimliğinin imzasını oraya yerleştirmekti. Bununla birlikte oyun süresince oğlunu kurtarmanın ötesinde artık bu hikayenin gizemini çözmeyi de kafasına koyan Ethan'ın gittikçe daha risk alan bir yere doğru gittiğini de görüyoruz.
Madde Bağımlılığı
Bir diğer karakter olan ve cinayeti çözmekle görevlendirilen FBI profil uzmanı Norman Jayden'ın cinayeti çözümlemek adına yaşadığı stresle baş edebilmek için madde kullandığını görüyoruz. Yine hikaye süresinde madde kullanımının gittikçe daha karmaşık bir hal aldığını, Jayden'ın seçimlerini etkilediğini ve süreci daha zorlu bir hale getirdiğine şahit oluyoruz. Ve elbette bu noktalarda seçim yapmak daha da zorlaşıyor...
Doğrulama Önyargısı
Oyunun başında elinde bir origami figürü ile yolun ortasında uyanan Ethan'ı gördüğümüz anda aklımıza gelen ilk şey Ethan'ın origami katili olduğu oluyor. Bu konuda çok detay vererek oyun zevkinizi sizden almak istemem ancak buraya değinmezsem gözüme uyku girmezdi :)
Doğrulama önyargısı, bir çeşit bilişsel önyargıdır. İnsanın karşılaştığı bilgiyi kendi inançları doğrultusunda anlaması ve yargılaması durumunu ifade eder. Oyun içindeyken de gizemi çözme, çocuğu kurtarma ve adaleti sağlama arzumuz bu noktada doğrulama önyargısı ile birleşerek düşüncelerimizi ve yargılarımızı etkileyebiliyor. Buna ek olarak belirsiz durumları sonuca kavuşturma isteğimiz yargı konusunda aceleci davranmamıza neden olabiliyor.
Bu Oyunu Oynayalım Mı?
İnteraktif oyunlardan hoşlanıyorsanız, hele de psikolojik gerilimlerin fanıysanız bu oyunu oynamanızı şiddetle tavsiye ederim. Ayrıca yine David Cage tarafından geliştirilen ve yine aynı oynanış biçimine sahip "Detroit: Become Human" oyununa da bir göz atabilirsiniz. Bitirebilirsem onun için de bir yazı yazmak isterim :)
Oyunların önizlemeleri için linkleri aşağıya bırakıyorum.
Bir sonraki yazıda görüşmek üzere!
Heavy Rain: https://www.youtube.com/watch?v=YVYiJ3VSp60
Detroit: Become Human: https://www.youtube.com/watch?v=8a-EObAhYrg
Su Demirkol
Yorumlar
Yorum Gönder